
I TURNUS PÓŁKOLONII LETNIEJ 2025
30 czerwca rozpoczął się pierwszy tydzień letniej półkolonii, z udziałem 47 uczniów naszej szkoły. Głównym celem organizowanych zajęć było zapewnienie dzieciom aktywnego, bezpiecznego i radosnego wypoczynku podczas wakacji, a także rozwijanie ich zainteresowań i umiejętności poprzez różnorodne formy aktywności. Program półkolonii obejmował zarówno zajęcia rekreacyjne, edukacyjne, jak i integracyjne, które cieszyły się dużym zainteresowaniem uczestników.
Pierwszego dnia dzieci miały okazję aktywnie spędzać czas w nowoczesnym Centrum Sportów Rakietowych, które zapewniło im wiele różnorodnych atrakcji i możliwości rozwoju fizycznego oraz relaksu. Zajęcia odbywały się m.in. w hali multisport, wyposażonej w profesjonalne boiska i sprzęt sportowy. Dzieci mogły spróbować swoich sił w takich dyscyplinach jak tenis ziemny, koszykówka, piłka nożna, piłka ręczna oraz badminton. Różnorodność zajęć pozwoliła każdemu uczestnikowi znaleźć coś dla siebie i rozwijać swoje pasje sportowe. Dużą atrakcją był również kort do squasha, gdzie dzieci poznawały zasady tej dynamicznej gry i ćwiczyły koordynację oraz refleks. Dla chętnych dostępna była także siłownia, w której pod opieką instruktorów można było spróbować podstawowych ćwiczeń ogólnorozwojowych dostosowanych do wieku uczestników. Nie zabrakło także miejsca na beztroską zabawę – ogromnym zainteresowaniem cieszyła się strefa zabaw dla dzieci, wyposażona w tor przeszkód, trampolinę, suchy basen z kulkami oraz inne atrakcyjne elementy, które zapewniły mnóstwo radości i śmiechu. W czasie przerw dzieci mogły zrelaksować się w specjalnie przygotowanej przestrzeni. Do dyspozycji była sala z bilardem, tenisem stołowym oraz dartem, która sprzyjała integracji i wspólnej zabawie w spokojniejszym tempie. Dodatkową formą relaksu była grota solna z tężnią, gdzie dzieci mogły odpocząć, oddychając czystym powietrzem bogatym w mikroelementy, co wspierało nie tylko odprężenie, ale i zdrowie.
Po intensywnym przedpołudniu pełnym sportowych wrażeń, uczestnicy półkolonii udali się do kina, gdzie czekał na nich pełen emocji i przygód seans filmu „Jak wytresować smoka”. Wygodne fotele, przyjazna atmosfera i wciągająca historia o przyjaźni między młodym wikingiem, a smokiem Czkawką pozwoliły dzieciom zrelaksować się i odpocząć po aktywnościach fizycznych. Film wzbudził wiele pozytywnych emocji – od śmiechu po chwile wzruszenia – i stał się doskonałym zwieńczeniem pełnego atrakcji dnia.
Drugiego dnia półkolonii dzieci wybrały się na pełną wrażeń wycieczkę do ośrodka wypoczynkowego „Barbara” w Gródku nad Dunajcem. Tuż po przyjeździe rozpoczęła się główna atrakcja dnia – rejs statkiem po Jeziorze Rożnowskim. Dzieci z dużym zaciekawieniem obserwowały malownicze brzegi jeziora i chłonęły urokliwy, wakacyjny klimat. Statek dopłynął do Zapory w Rożnowie, gdzie zaplanowano półgodzinny przystanek. W tym czasie uczestnicy mieli okazję zwiedzić zaporę oraz wysłuchać opowieści kapitana statku o historii jej powstania. Dzieci z zainteresowaniem słuchały, jak zapora została zbudowana i jakie znaczenie ma dla regionu, co pozwoliło im połączyć przyjemność podróży z wartościową wiedzą.
Po powrocie z rejsu na dzieci czekał ciepły, domowy obiad, który dodał energii na dalszą część dnia. Następnie rozpoczął się piknik integracyjny na terenie ośrodka. Dzieci wypoczywały na kocykach, grały w gry zespołowe i integracyjne, niektóre z ochotą sięgały po lody, a inni – pod czujnym okiem opiekunów – moczyli nogi w jeziorze na strzeżonej plaży.
Trzeci dzień półkolonii rozpoczął się aktywnie w dobrze znanej przestrzeni szkolnej. Dzieci miały okazję spędzić czas zgodnie ze swoimi zainteresowaniami – część z nich grała w zbijanego na hali sportowej, inni rywalizowali w meczu piłki nożnej na szkolnym boisku, a jeszcze inni wybrali spokojniejszą formę rozrywki, grając w gry karciane w jednej z sal lekcyjnych. Ta poranna część dnia była doskonałą okazją do integracji i wspólnej zabawy w przyjaznej atmosferze.
Po przedpołudniowych zajęciach dzieci wyruszyły w podróż do Krakowa, gdzie odwiedziły wyjątkowe miejsce – Wioski Świata – Park Edukacji Globalnej. To interaktywna przestrzeń, w której uczestnicy mieli okazję poznać codzienne życie mieszkańców różnych części świata. Dzieci zwiedzały aż sześć osad z różnych kontynentów: tradycyjną ghańską wioskę, peruwiańską chatę, indiańskie tipi, arktyczne igloo, mongolską jurtę oraz papuaski dom na palach. Dzięki licznym eksponatom, zdjęciom oraz opowieściom osób, które pracowały w tych rejonach świata, dzieci mogły doświadczyć kultury i tradycji odległych społeczności. To była prawdziwa lekcja empatii i otwartości na inność.
Kulminacyjnym punktem wizyty były warsztaty „Dzień z życia w Afryce”, w ramach których dzieci uczestniczyły w grze symulacyjnej. Wyruszyły w symboliczną podróż do ghańskiej wioski, gdzie poznały codzienne obowiązki swoich rówieśników z Afryki, dowiedziały się, z czego robi się zabawki, jak wygląda nauka w szkole pod drzewem, oraz skąd pochodzi czekolada. Miały także okazję zobaczyć tradycyjne stroje i przedmioty codziennego użytku zarówno z tradycyjnej, jak i nowoczesnej Afryki.
Na zakończenie dnia dzieci odwiedziły jeszcze jedno niezwykłe miejsce – Wioskę Alpak, gdzie poznały cztery urocze alpaki: Granda, Eddiego, Domisia i Smyka – jedyne alpaki mieszkające w Krakowie! Spotkanie z tymi sympatycznymi zwierzętami wzbudziło wiele radości i uśmiechu, a dzieci z entuzjazmem zadawały pytania i głaskały miękkie futerko nowych przyjaciół.
Czwarty dzień półkolonii upłynął pod znakiem przygody i magii natury. Tego dnia dzieci odwiedziły niezwykłe miejsce – Smoczą Osadę w Żbikowicach koło Nowego Sącza. Już po przekroczeniu jej bram uczestnicy poczuli, że opuszczają znany świat i przenoszą się do tajemniczej krainy smoków, legend i leśnych opowieści. Każdy krok stawał się tu odkryciem, a nauka – niezapomnianą przygodą.
Dzień rozpoczął się od udziału w warsztatach edukacyjnych „Śladami natury – odkrywamy las”, których motywem przewodnim były pradawne legendy o smokach zamieszkujących magiczne lasy. Podczas wyprawy do serca przyrody dzieci poznawały tajemnice leśnego życia, badały runo leśne, szukały śladów dzikich zwierząt, a także dowiedziały się, co dzieje się w lesie podczas zimowego snu. Na zakończenie tej części warsztatów każdy uczestnik stworzył swój własny miniaturowy las w słoiku – piękną i symboliczną pamiątkę z leśnej wyprawy.
Kolejnym punktem programu były warsztaty kreatywne, w trakcie których dzieci mogły dać upust swojej wyobraźni i twórczości. Powstawały kolorowe rysunki, prace plastyczne oraz małe dzieła sztuki inspirowane przyrodą i smoczymi opowieściami.
Nie zabrakło także zabaw na świeżym powietrzu. Dzieci z radością korzystały z przygotowanych atrakcji: jeździły na gokartach z pedałami, strzelały z łuku, brały udział w zabawach ruchowych w lesie, a także miały okazję przejechać się lokomotywą napędzaną przez ciągnik rolniczy, co dostarczyło wszystkim mnóstwo śmiechu i radości.
Na zakończenie pełnego wrażeń dnia wszyscy zebrali się przy ognisku, gdzie w miłej atmosferze dzieci spożywały ciepłe kiełbaski, dzieląc się swoimi przeżyciami i wrażeniami.
Ostatni dzień pierwszego tygodnia półkolonii upłynął pod znakiem przygód z historią, sztuką i smakiem! Nasza wyprawa rozpoczęła się w Tarnowie, gdzie dzieci otrzymały specjalne mapki ze szlakiem tarnowskich maszkaronów – fantazyjnych, rzeźbionych twarzy i postaci ukrytych na fasadach kamienic Starego Miasta. Podzieleni na cztery drużyny uczestnicy mieli półtorej godziny na odnalezienie jak największej liczby tych tajemniczych stworzeń. Z zapałem i humorem wędrowali po mieście, wypatrując maszkaronów, współpracując i notując swoje odkrycia. Na zakończenie zabawy każde dziecko otrzymało słodką nagrodę za zaangażowanie i spostrzegawczość.
Następnie wyruszyliśmy do Dębna, gdzie w lokalnej restauracji dzieci z apetytem zjadły pyszną pizzę. Po obiedzie udaliśmy się do prawdziwej perełki architektury – Zamku w Dębnie, jedynej w Małopolsce tak dobrze zachowanej rezydencji możnowładczej z czasów średniowiecza. Podczas zwiedzania dzieci mogły podziwiać wnętrza zamkowe i poznać historię tego wyjątkowego miejsca dzięki ciekawym opowieściom przewodnika.
Kulminacyjnym punktem dnia były warsztaty edukacyjne „W średniowiecznej mennicy”, podczas których dzieci odbyły fascynującą podróż w czasie. Poznały historię pieniądza, dawne techniki bicia monet oraz rolę mennic w średniowieczu. Największą atrakcją była możliwość własnoręcznego wybicia pamiątkowej monety przy użyciu replik dawnych narzędzi. Było to nie tylko niezwykle ciekawe, ale także pozwoliło rozwijać umiejętności manualne i kreatywność dzieci.
Po dniu pełnym wrażeń wróciliśmy do Pawęzowa, gdzie w szkole odbyło się krótkie podsumowanie pierwszego tygodnia półkolonii, a następnie dzieci rozeszły się do domów, bogatsze o niezapomniane wspomnienia.
Pierwszy tydzień półkolonii był dla uczestników czasem pełnym radości, odkryć, nauki przez zabawę i wspólnej integracji. Każdego dnia dzieci odwiedzały nowe miejsca, brały udział w ciekawych warsztatach i zajęciach rekreacyjnych. Tydzień ten nie tylko dostarczył dzieciom wielu atrakcji i emocji, ale także był okazją do rozwijania współpracy, empatii, twórczości i ciekawości świata. Uczestnicy półkolonii tworzyli nowe przyjaźnie i wspólnie przeżywali codzienne przygody, które na długo pozostaną w ich pamięci.
Z niecierpliwością czekamy na kolejne dni półkolonii i jeszcze więcej niezapomnianych chwil!