Pawęzów Pawezow szkoła szkola podstawowa Szkoła Podstawowa Pawęzowie sppawezow

04 czerwca 2018 17:05 | Aktualności

Wycieczka do Zakopanego

W dniach 28-30 maja 2018 r. zwiedzaliśmy Zakopane. Wycieczkę rozpoczęliśmy od spotkania z przewodnikiem, który towarzyszył nam przez kolejne trzy dni, bezpiecznie oprowadzając po szlakach i mieście. Postój autokaru pod skocznią narciarską pozwolił nam zobaczyć Wielką i Małą Krokiew. Następnie, drogą pod reglami, udaliśmy się szlakiem do Doliny Strążyskiej. Podziwialiśmy wznoszący się nad nami masyw Giewontu. Po krótkim odpoczynku na Polanie Strążyskiej przeszliśmy do wodospadu Siklawica, a następnie wróciliśmy do autokaru. Około godziny 16 dotarliśmy do miejsca docelowego - ośrodka "U Hanusi" w Gliczarowie Górnym. Tam, po zakwaterowaniu w wygodnych i regionalnie wykończonych pokojach, poszliśmy na wspólny posiłek. Drugi dzień naszego pobytu w Zakopanem upłynął pod hasłem dalszych wędrówek po Tatrzańskim Parku Narodowym. Zdobyliśmy dwa szczyty - Wielki Kopieniec (1328 m.) - szczyt wznoszący się w reglowej partii Tatr Zachodnich, pomiędzy Doliną Olczyską, a Dolinką Chłabowską oraz Nosal (1206 m.n.p.m.) - wzniesienie reglowe w Tatrach Zachodnich nad Kuźnicami, między Doliną Bystrej a Doliną Olczyską. Trzeciego dnia byliśmy w Muzeum Stylu Zakopiańskiego, czyli  w chacie wybudowanej w 1830 roku,  mieszczącej się przy ulicy Droga do Rojów. W historycznej części chałupy można zobaczyć sprzęty i wyposażenie chaty góralskiej z XIX wieku. W dwóch izbach znajdują się zbiory Marii i Bronisława Dembowskich gromadzone w latach 1886 – 1893. Podziwialiśmy także Willę Koliba. Powstała ona według projektu Stanisława Witkiewicza uważanego za twórcę stylu zakopiańskiego. Zwiedziliśmy najstarszy drewniany obiekt sakralny, jaki został zbudowany w Zakopanem przy ulicy Kościeliskiej - kościółek pw. Matki Boskiej Częstochowskiej, a także stary cmentarz na Pękowym Brzyzku, gdzie pochowani są znani zakopiańczycy oraz osoby zasłużone dla miasta Zakopanego, m.in. Stanisław Witkiewicz czy Kornel Makuszyński. Nie mogliśmy nie wstąpić do Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach - wotum wdzięczności za  ocalenie życia papieża Jana Pawła II w zamachu z 1981 roku. Jedną z ważniejszych atrakcji Zakopanego - ze względu na niesamowite widoki, jakie można stamtąd oglądać - jest Gubałówka.  Dotarliśmy na nią wjeżdżając kolejką szynową. Przed naszymi oczami ukazała się cała panorama Tatr i Zakopanego. Zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia, a następnie udaliśmy się na Butorowy Wierch, by stamtąd zjechać w dół kolejką krzesełkową. W centrum Zakopanego - na słynnych Krupówkach - zrobiliśmy zakupy. Zwiedzanie zakończyliśmy pobytem w Centrum Edukacji Przyrodniczej. Jest to obiekt edukacyjny, który oferuje nowoczesną, interaktywną edukację skierowana do grup zorganizowanych oraz rodzin z dziećmi. Zostaliśmy zapoznani z różnymi typami ekosystemów tatrzańskich - lasem tatrzańskim czy łąką. Weszliśmy do sztucznej jaskini, bardzo przypominającej prawdziwą. Zobaczyliśmy też olbrzymią makietę Tatr, na której wyświetlane były prezentacje dotyczące geografii, klimatu czy budowy Tatr.  Uzupełnieniem ekspozycji były filmy przyrodnicze, także w technice 4D, które pokazywały tatrzańską przyrodę z perspektywy ich dzikich mieszkańców. Zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do Pawęzowa.